Fredag i Amsterdam

Delar in vår weekend i Amsterdam i åtminstone tre inlägg, ett per dag. Jag har på känn att det blir fler än så då mitt bild material är digert och jag gärna berättar om resan och allt vi sett och upplevt.

Börjar med vår första dag, fredag. Vi flög till Amsterdam på eftermiddagen. Shiphol flygfältet är det största jag upplevt! Vi hittade till tåget och blev genast duktiga på att stämpla biljetten både vid på- och avstigningen.

cykel parkeringshall amsterdam

Cyklar är The Thing i Amsterdam. Vi såg all slags cykelparkering. Vid central stationen fanns ett parkeringshus på tre våningar för cyklar. Vid stationen Zuid där vi steg av fanns en underjordisk gratis parkering dit man kom längs rullband. Imponerande.

iamsterdam rijksmuseum

Efter att vi checkat in på vårt hotell tog vi spårvagnen till museikvarteret. Vi besökte Van Gogh museum och förundrades över hans olika stilar att måla på. Många riktigt fina målningar och många kända verk fick vi se. Fotograferingsförbud på museet. Van Gogh museum är inte som byggnad någon speciell. Däremot är Rijksmuseum som ligger bredvid riktigt snygg. Utanför Rijksmuseum fanns nu på vintern en skridskoplan som var vackert upplyst.

rijksmuseum amsterdam

I a m s t e r d a m bokstäverna fick vi också se utanför museet. Vi promenerade vidare mot centrum från området. Hittade en restaurang att äta på och fortsatte sedan tillbaka mot hotellet.

light carneval amsterdam

Vår vistelse råkade infalla samma tidpunkt som Light Carneval var sista dagarna. Längs kanalerna fanns det många fina ljuskonstverk. Denna gubbe som sprang och hoppa var riktigt fin att se. Först lös alla positioner efter varandra, precis som individen rörde på sej. Några varv så för att sedan tändas alla på en gång. På höger sida har den sista fallit bort där personen står med ena handen i luften, som en segrare.

best western hotel delphi

Vår första natt på hotellet, Best Western Delphi, kom att bli en rätt kylig en. Under dubbla täcken sov vi gott i några timmar till slut. På morgonen hittade vi ett värmeelement i sovrummet som under lördagen fick värma upp rummet. I vårt vardagsrum jobbade en värmeluftblåsare på hela helgen.

amaryllis

Vi hade en vacker amaryllis i vårt rum. Jag är mycket glad att jag tog några bilder på den på lördag morgon för på lördag kväll hade den vissnat av all värme som blåst. Blomman gillade kylan mera än vi gjorde.